De expediteur, een baan uit duizenden
De Nederlandse logistiek telt zo’n negenduizend bedrijven waarin ruim 124.000 man werkzaam is. 60% daarvan is expediteur: zij vormen de op één na grootste logistieke branche. De nummer één? Op- en overslag, en laat ook dat nou net iets zijn waar de expediteur zich mee bezig houdt… net als verzekeringen, invoerdocumenten, bevrachting en afhandeling. De hele expeditie, of veldtocht, die ervoor moet zorgen dat goederen op de juiste manier en het juiste moment van A naar B komen, met alle haken en ogen die daar bij horen, komt voor rekening van de expediteur.
Wat betekent de Brexit voor het importeren en exporteren van goederen uit en naar Groot-Brittannië?
En zou het logistiek gezien rampzalig of voordelig zijn als ook andere landen uit de EU zouden willen vertrekken? Welke protocollen en voorschriften moeten gevolgd worden om te zorgen dat een levering veilig met een vrachtvliegtuig of vrachtschip mee kan? Wat moet een Nederlandse chauffeur van gevaarlijke stoffen weten om adequaat te kunnen handelen in het geval van calamiteiten tijdens een rit naar het buitenland? Waar kunnen bepaalde goederen het beste opgeslagen worden als het transport onverhoopt vertraagd is en hoe kan vervolgens voorkomen worden dat de klant in de knel komt met een levering die te laat is?
Allemaal vragen waar elk logistiek bedrijf mee te maken heeft
Maar waar niet elke ordermanager, transportplanner of supply chain manager evenveel tijd of kennis voor heeft… en daar komt de expediteur om de hoek kijken. Dat is van oudsher al zo: vroeger, in de tijd van handelscompagnieën en schepen die zonder ophouden de handelsroutes op en neer voeren om koopwaar op te halen en af te leveren, was de expediteur degene die routes uitstippelde, erop toezag dat de vracht veilig werd geladen en gelost, de benodigde papieren ondertekende… en er het liefst ook voor zorgde dat de vracht beschermd was tegen brand of schipbreuk. Sindsdien is er vaak getwijfeld aan hoe lang de expediteur nog relevant zou blijven: in de jaren tachtig hield men er rekening mee dat het beroep rond de eeuwwisseling niet meer zou bestaan en ook in het afgelopen decennium werd er vermoed dat de expediteur 2020 niet zou halen, vooral vanwege alle ontwikkelingen op technologisch gebied.
De transportbemiddelaar
Maar de expediteur is nog steeds een bijna niet weg te denken schakel in de logistieke keten, volgens het woordenboek een transportbemiddelaar en volgens ons een makelaar. Iemand die organiseert, begeleidt, afhandelt en informeert. Een middenveldspeler: hij weet van alles, doet van alles, en combineert alles om zo de klant op maat te kunnen helpen en ondersteunen bij uitdagingen en oplossingen. Deels komt dat juist door al die technologische ontwikkelingen: de expediteur is dan bij uitstek degene die klanten kan informeren over software en apps waarmee ze hun zending of levering in de gaten kunnen houden, hun vervoersdocumentatie in orde kunnen maken of de wet erop na kunnen slaan. Maar de expediteur is ook zelf nog steeds een gewaardeerde wandelende informatiebron: een beginnend bedrijf dat wellicht nog niet al te zeer op de hoogte is van het reilen en zeilen van rederijen en railtransport, kan wel een vraagbaak gebruiken die precies uitlegt hoe alles verloopt en die hen bovendien op de hoogte houdt van wat er waar en wanneer gebeurt en of dat goed of slecht is. En een bedrijf dat wel al sinds jaar en dag meedraait, heeft vaak gewoonweg de tijd niet om de vervoersadministratie op tijd in kannen en kruiken te hebben, afspraken met vervoersschakels te maken of een exportplan te toetsen aan de wetgeving. Juist doordat de expediteur dat voor zijn rekening kan nemen, kan het bedrijf zich richten op waar het goed in is, of dat nou levering of productie is.
De expediteur is door zijn brede pakket aan capaciteiten en bevoegdheden weliswaar niet altijd even goedkoop, maar hij kan daardoor wel weer met goedkopere en kwalitatievere mogelijkheden komen voor bijvoorbeeld gegroepeerde leveringen en warehousing. En zeker nu in coronatijd is de expediteur van grote waarde: terwijl de tweede golf oprukt en de logistiek zich een slag in de rondte werkt om aan de vraag naar ontsmettingsmiddelen, beademingsapparatuur, testkits en beschermende pakken te voldoen, kan de expediteur hen de hectiek ontnemen van uitzoeken welke gevaarsetiketten er nodig zijn voor het vervoer van handgel en welke documenten er nodig zijn om een lading testkits uit Duitsland te laten komen. De logistiek houdt Nederland draaiende, en de expediteur helpt de logistiek draaiende te houden.
Wat verdiend een expediteur?
Gemiddeld verdiend een expediteur tussen de 2000 en 4000 euro bruto per maand. Dit op basis van kennis en ervaring. Ook gaat het erom wel rol je aanneemt. Een allround expediteur zal in theorie altijd meer verdienen dan een export of import expediteur. Als douane declarant (voorheen douane expediteur) heb je zelf kans om 4500 euro bruto te verdienen. Maar wij bemiddelen ook road forwarders die 4400 euro bruto verdienen. Het verschilt dus echt welke functie je bekleed.
Meer weten? Kijk hier naar de opleidingsmogelijkheden en hier voor openstaande vacatures voor expediteurs.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier welke logistieke vacatures Expediteur & Werk op het moment heeft. Wil je als kandidaat voor een functie als expediteur in onze database worden opgenomen? Dat kan ook! We kunnen dan kijken of je te koppelen bent aan een bedrijf dat mensen zoekt.